FAQ for godsbanekollegiet

Yderdøre og nøglebrik

Nøglebrikken (chippen i nøglehovedet) kan bruges til døren ved hovedindgangen, yderdøren fra gården, de 2 kælderdøre (cykelkælder) og de 2 flugtvejstrapper.

Indvendige døre

Flere af de indvendige døre har adgangskontrol – enten med brik, nøgle eller kode. 

Der kan være forskellige adgangsrettigheder som fx:

  • Fitness, som skal tilmeldes og betales via huslejen.
  • Bookning af fællesrum og studierum, som skal via et bookningssystem (tilsendt kode).
  • Baren, som kun er til festudvalget.
  • Kun adgang til din egen etage via trappe eller elevator.

Boliger

I boligen er der en dørtelefon, som har forbindelse til porttelefonen ved hoveddøren (Søren Frichs Vej 3G).

Gæster kan finde den ønskede bolig med pilene eller indtaste nummeret på boligen direkte jf. vejledningen over porttelefonen (4 cifre - etage+lejlighednr., fx 0306 – tryk på klokkesymbolet).

Elevatorer

Det er altid muligt at køre ned med elevatorerne til niveau 0 (Studiestræde) og niveau -1 (gaden). Øvrige etager er kun mulige med din nøglebrik.

Når du lukker gæster ind via dørtelefonen, så aktiveres elevatorerne i 3 minutter til at kunne køre til din etage uden brug af nøglebrik. 

 

 

Du er flyttet ind på et kollegium, som er en afdeling i den almene boligorganisation Kollegiekontoret i Aarhus. Det betyder bl.a., at du er en del af et beboerdemokrati og kan være med til at sikre, at dit kollegium er et spændende og velfungerende sted.

Demokratiet virker ved, at der mindst en gang om året bliver holdt et afdelingsmøde for alle kollegiets beboere. På mødet vælger beboerne et antal afdelingsbestyrelsesmedlemmer.

Afdelingsbestyrelsen har bl.a. indflydelse på kollegiets budget og kan komme med forslag til forbedringer og fælles arrangementer på kollegiet.

Afdelingsbestyrelsen skal desuden sikre god ro og orden.

Vi opfordrer dig til at deltage i afdelingsmøderne og gøre din indflydelse gældende!

Læs mere om beboerdemokratiet

Dit affald skal sorteres. 

SE HVORDAN

Sørg for, at affaldscontainerne ikke overfyldes. Overfyldning medfører, at kollegiet skal betale for ekstra containere eller hyppigere tømninger. Dette kan  føre til huslejestigninger. 

STORSKRALD

Storskrald sættes på det indhegnede areal. 

I ungdoms- og kollegieboliger er det ulovligt at benytte sig af udlejningsmuligheder som airbnb.dk, homeexchange.dk, lovehomeswap.dk og lign. 

Ifølge lovgivningen for kollegie- og ungdomsboliger er det kun den "berettigede personkreds", der må bo i jeres boliger, blandt andet skal man være under uddannelse. Du må iflg. lovgivningen heller ikke gøre brug af boligen til andet end aftalt. Det vil blandt andet sige, at du ikke må tjene penge på din bolig. 

Hvis du vil fremleje din bolig ud i en kortere eller længere periode, skal fremlejetageren også være under uddannelse, fremlejeforholdet skal godkendes af Kollegiekontoret og i øvrigt opfylde betingelserne for fremleje (se under fremleje)

Ulovlig udlejning af boligen fører til opsigelse eller ophævelse af lejemålet. 

alt

Bolius er et videnscenter, hvis formål er uvildig vidensformidling og professionel rådgivning til dem, der bor i hus eller lejlighed. 

Vi har samlet en række links til artikler, som kan være relevante, når du bor på kollegium: 

Rengøring og vedligeholdelse:

Sådan klarer du kalken på badeværelset

Vedligeholdelse af afløb

Sådan fikser du et toilet, der løber

Sådan hænger du ting op på din gipsvæg

Nabokonflikter:

Nabostridigheder i etageejendomme

Sådan slipper du for naboens tobaksrøg

Støjgener i lejlighed

Økonomi, madlavning m.v.:

10 gode råd til din første økonomi

Hvor meget koster det at vaske op under en løbende vandhane

Spar penge og energi, når du laver mad

 

Du kan finde flere artikler, gode råd og tips på Bolius' hjemmeside

Det er muligt at reservere studierummene og fællesrummet.

Når du flytter ind, modtager du en mail med info fra One4All (PNT).

Hvis du ikke kan se mailen, kig da i din spam mappe.

For hjælp til app’en, læs denne vejledning.

Fællesrummet har service, borde og stole til ca. 50 personer. Opvaskemaskinen er i køkkenet og må gerne benyttes. Hvis du bruger den, så skal du huske at tømme den igen.

Brugte klude og viskestykker smides i vaskekurven i rummet ved bordene.

Borde og stole finder du bag døren i fællesrummet. Du skal bruge samme kode til døren. 

Der er en vogn med bordene på, den er meget tung og lidt svær at navigere rundt med. Der er også en vogn til stolene så man kan køre dem ud.

Husk at efterlade det pænt til den næste 😊

De udførlige regler for brug af fællesrummet kan læses i ’Regler for fællesrummet’ i beboermappen.

Der må ikke bores huller i vinduesrammerne.

Der må ikke bores i væggene til badeværelset.

Brandmæssige forhold

I tilfælde af brand

  • Ring 1-1-2 og oplys adressen (Thomas Koppels Gade 1 – 8000 Aarhus C).
  • Alarmer øvrige beboere i det omfang det er mulig i forhold til brandens omfang.
  • Flygt via en af de 2 flugtvejstrapper helt til bunden (gaden).

Brandtæppe og brandslukkere

Hvis det er muligt, så sluk branden med brandtæppet eller brandslukkeren, som forefindes lige indenfor døren til fælleskøkkenet.

Der er en ekstra brandslukker i rengøringsrummet.

Brandslukkeren kan benyttes til alle typer af brand (inkl. olie/friture).

Værelserne har desuden røgalarmer, bygningen er forsynet med røgslusevinduer og flugtvejsforsyning. 

alt

Bæredygtighedspulje - Sociale Aktiviteter

Bæredygtighedspuljen støtter sociale arrangementer, der styrker fællesskabet blandt kollegiets beboere.

Tag fat i kollegiets afdelingsbestyrelse, som kan viderebringe dit forslag til Kollegiekontorets administration.

I kan søge om tilskud til arrangementer, hvor alle beboere har mulighed for at deltage, og der kan administrativt søges op til 100 kr. pr. deltager.

Puljen giver jer mulighed for at skabe sjove og inkluderende aktiviteter, der bringer kollegiets beboere tættere sammen.

Bæredygtighedspulje - Fysiske Tiltag

Vil du forbedre kollegiets fysiske rammer med bæredygtige løsninger?

Har du et forslag til et bæredygtigt tiltag på kollegiet, så tag fat i afdelingsbestyrelsen, som kan præsentere forslaget på det næste afdelingsmøde.

Bæredygtighedspuljen giver støtte til fysiske projekter, der er godkendt af kollegiets beboere på et afdelingsmøde.

I kan få dækket op til 100 % af omkostningerne til initiativer, der fremmer bæredygtighed, fx installation af energibesparende udstyr eller etablering af fælles grønne områder.

Hver ansøgning vurderes individuelt af Kollegiekontorets forretningsudvalg.  

Der er to elevatorer som går fra kælder til 12 etage. De indvendige mål på elevatoren er 100 cm bred, 210 cm lang og 210 cm høj. Åbningen på elevatorerne er 90 cm bred.

Elevatoren til venstre er en brandmandselevator, som kan benyttes af brandvæsnet. I tilfælde af røg på gangene vil røgsensorer udløse en røg- og brandsikringsdør foran elevatoren på de enkelte etager.

Elevatoren til højre er en almindelig elevator, som bliver røgventileret i tilfælde af brand/røg.

Elevatorerne bør ikke benyttes i tilfælde af brand – benyt om muligt flugtvejstrapperne i stedet.

Når du flytter ind i din nye bolig, så vil du kunne tilmelde dig brug af Fitness. Det vil koste 50 kr. om måneden. Brug af motionsredskaber er på eget ansvar. 

REGLER FOR BRUG AF FITNESSRUM

Kollegiekontoret har tegnet en bygningsforsikring for kollegiet.

Bygningsforsikringen dækker bygninger og de faste installationer i tilfælde af brand, storm, skybrud, rørsprængning m.m.

Bygningsforsikringen dækker ikke dine personlige ejendele (pc’er, tv, mobiltelefon osv.). Så du skal selv tegne en familie-/indboforsikring. Sørg for, at den dækker for genhusning, såfremt du for en periode bliver nødt til at fraflytte din bolig pga. f.eks. vandskade. Dine forældres familie-/indboforsikring dækker dig, til du er fyldt 21 år; også selv om du er flyttet hjemmefra. Dog dækker den ikke, hvis du er flyttet sammen med en anden.

Vi vil også råde dig til at tegne en ulykkesforsikring. Hvis dine forældre har medtegnet dig på deres police, dækker deres police dig kun, til du er fyldt 18 år. Vær opmærksom på, at ingen forsikring dækker, hvis der er indbrud på grund af ulåste døre. Lås derfor altid dørene til f.eks. pulterrum, vaskeri og cykelrum.

Alle stemmeberettigede* beboere har ret til at stille et forslag og få det behandlet på et afdelingsmøde. Forslag skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest 2 uger før mødets afholdelse.  

*Beboere, som står anført på lejekontrakten; fremlejetagere har således ikke stemmeret. 

SKABELON TIL FORSLAG

alt

På Godsbanekollegiet deles 11 beboere om et fælleskøkken. Alle beboere har hver sit skab hver samt deres egen hylde i køleskab og fryser. Køkkenerne er fuldt udstyret med gryder, pander, service osv.

Der er spisebord og sofahjørne med TV i alle køkkener.
Hvert fælleskøkken har også deres egen altan. 

KØKKENSUPPLERING
Der vil være en årlig køkkensupplering, hvor beboerne selv kan købe det, de mangler. 
Beløbet, der kan købes for er 1500 kr. pr. etage. 
Udfyld emnelisten i nedenstående excel eller pdf., og gør som beskrevet i dokumentet "fremgangsmåde". 
Positivliste over hvad der kan købes til køkkenet. 

Hvis du skal på udveksling, i praktik eller eller har orlov,  har du mulighed for at fremleje dit værelse i op til to år. Du skal selv finde en person (fremlejetager) at leje dit værelse ud til. Fremlejetageren skal være under uddannelse. Kollegiekontoret skal godkende fremlejekontrakten, inden fremlejetageren kan flytte ind.  

Du kan finde fremlejedokumentet under menupunktet blanketter her på siden. 

Der er flugtvejsbelysning over dørene til luftsluserne (forrum med lamelvinduer mod trapperne). 

Flugtvejene skal holdes frie for at sikre, at disse ikke bidrager til røgudvikling eller brandspredning. Der må derfor ikke forefindes møbler, skostativer, gulvmåtter eller lignende. Når der ikke ligger genstande på disse flugtveje bliver det også meget nemmere at gøre rent.

Brandmyndighederne holder en gang om året uvarslede brandsyn for at tjekke, om brandvedtægterne overholdes. De giver påtale og til tider bøder, hvis gangarealer mv. ikke er ryddede. Varmemesteren kan også fjerne genstande på gange osv. uden varsel. Sørg også for at flugtveje på evt. p-pladser holdes fri for biler, cykler, barnevogne og lignende.

Det er ikke tilladt at holde husdyr eller at passe andres dyr på kollegiet.

Huslejebetaling

Huslejen skal betales senest d. 1. hverdag i hver måned. Betales der herefter, vil næste måneds opkrævning blive pålagt et gebyr på 326 kr. (2024 niveau). Du kan vælge mellem følgende måder at betale din husleje:

 

1. Tilmelding til Nets (betalingsservice) Vi vil anbefale dig at benytte denne betalingsform, da det er den absolut billigste og letteste for alle parter. Betalingsservice er gratis og kan opsiges når som helst. Du kan tilmelde dig ordningen på det indbetalingskort, som du modtager, efter du er flyttet ind. Hvis du stadig modtager et indbetalingskort efter tilmelding til Nets, er det enten fordi, ordningen endnu ikke er trådt i kraft, eller fordi der er sket en fejl ved tilmeldingen. Kontakt din bank for at få løst problemet.  

 

2. Betaling på indbetalingskort på netbank eller i banken. Denne betalingsform koster dig et gebyr hver måned. Hvis du ikke modtager dit indbetalingskort en måned, eller det bliver væk, er det dit eget ansvar, at huslejen bliver betalt inden sidste betalingsdato. Dette kan ske ved betaling til Kollegiekontorets girokonto nr. 913 0187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 

 

3. Via netbank ved overførsel af beløbet til reg.nr. 3627 og kontonr. 0009130187. Husk at anføre dit navn og adresse eller lejemålsnummer. 

 

Hvis du betaler fra udlandet, skal du bruge følgende oplysninger: IBAN: DK393 000 000 913 0187 og SWIFT CODE: DABADKKK (Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København) Bemærk at du selv skal betale for alle omkostninger vedrørende betaling fra udlandet.

 

Ingen udsættelse af betalingen

Det er ikke muligt at søge om at få sin huslejebetaling udsat. Huslejen skal betales rettidigt. 

 

Hvis huslejen ikke betales 

Hvis du ikke betaler din husleje rettidigt, sender vi først en påkravsskrivelse med gebyr. Dernæst overdrages sagen til advokat, hvorefter dit lejemål ophæves, og du bliver pålagt at betale til advokat- og

fogedomkostninger.

 

Huslejeforhøjelse

Hvis huslejen forhøjes, sker det normalt d. 1/8, og der bliver varslet 3 måneder i forvejen, dvs. normalt inden d. 1/5. Kollegiekontoret giver besked om forhøjelsen til Nets og boligstøttekontoret.

Hvis du har øvrige spørgsmål vedrørerende din husleje, kan du skrive til os på husleje@kollegiekontoret.dk

Du har mulighed for at flytte internt på kollegiet.

Ansøgere til intern flytning har fortrinsret til en ledig bolig på det kollegium, de bor på. Det er ikke muligt at søge fra en 2-rums bolig over til 2 et-rums boliger.
NB Enkeltpersons ansøgere kommer sidst i køen til torums boliger (efter både eksterne og interne topersoners ansøgere).

Intern flytning kan kun finde sted på det kollegium, du bor på. Hvis du ønsker at flytte til et andet kollegium, skal du lave en ansøgning på www.ungdomsboligaarhus.dk.

Fremlejere kan ikke søge om intern flytning. Du kan heller ikke søge om intern flytning, hvis du allerede har opsagt til din bolig. 

Du kan finde blanketten til intern flytning under menupunktet blanketter. (se under "øvrige")

Hvis du siger nej tak til et tilbud, vil din ansøgning om intern flytning blive slettet. 

NB Du kan få tilbudt en intern bolig, før opsigelsesfristen på din nuværende bolig er udløbet. Det kan derfor ske, at du skal betale husleje for to boliger i en periode. Depositummet/indskuddet for din nuværende bolig får du først tilbage ca. 14 dage efter lejemålets ophør.

Der er allerede internet fra Bolignet-Aarhus. Der er router i hver lejlighed. 

GUIDE TIL INTERNETTET

KUNDESERVICE Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Bolignet-Aarhus kundeservice på 

82 50 50 50. 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Bolignet-Aarhus kundeservice på 82 50 50 50. Telefonen er åben mandag-fredag kl. 10-19 og lørdag 12-15. Du er naturligvis også velkommen til at skrive til os på support@bnaa.dk

Dialog er altid bedre end konflikt, men hvis en konflikt er gået i hårdknude har du muligheden for at klage. Din klage skal være skriftlig og kun undtagelsesvist dreje sig om hændelser, der er mere end 2 uger gamle. 

Hvis du eller flere vil klage over en medbeboer, skal du først og fremmest skrive en skriftlig klage, som skal indeholde oplysninger om:

  • hvem klageren er,
  • hvem der klages over, 
  • hvad der klages over og 
  • hvornår det, der klages over, fandt sted

Du kan evt. bruge Kollegiekontorets klagesagsblanket. (Blanketten kan udfyldes og underskrives digitalt, hvis du har installeret den nyeste version af Adobe Acrobat Reader. Når du har åbnet blanketten i Adobe Acrobat Reader, skal du klikke på redigeringsikonet til højre i skærmbilledet)

Klagen skal sendes til klage@kollegiekontoret.dk. Klager kan kun undtagelsesvist være anonyme.

Kollegiekontoret behandler klagen og vurderer, om indklagede skal have en skriftlig advarsel.

Efter gentagne skriftlige advarsler over den samme overtrædelse i husorden eller lejeloven, kan beboeren opsiges (med 3 måneders varsel) eller ophæves (med kort varsel).

I særdeles grove tilfælde kan Kollegiekontoret ophæve et lejemål uden forudgående varsel.

PERSONOPLYSNINGER - KOLLEGIEKONTORETS BEHANDLING I FORBINDELSE MED HUSORDENSKLAGER

Hvis du har fået behandlet en klagesag, men ikke er tilfreds med udfaldet, har du mulighed for at henvende dig til kommunens beboerklagenævn.

Beboerklagenævnet kan bl.a. tage sig af sager, der vedrører:

  • Boligens stand ved indflytning og fraflytning
  • Husorden, chikane m.v. 
  • Råderet
  • Vand- og varmeregnskab

Beboerklagenævnet kan bl.a. træffe afgørelser om:

  • En beslutning i beboerdemokratiet er gyldig
  • En beboer skal have en advarsel
  • Lejemålet skal gøres betinget (lejemålet kan opsiges eller ophæves såfremt en ny overtrædelse finder sted).

Både beboere og boligorganisationen kan gå videre til boligretten, hvis de er utilfredse med en afgørelse i beboerklagenævnet. Find yderligere information om beboerklagenævnet på:

www.aarhuskommune.dk/beboerklage

Du har adgang til Min Side fra den dag, du flytter ind (iht. din lejekontrakt). På Min Side kan du se din huslejebetaling, dokumenter fra Kollegiekontoret, anmelde defekter og give varmemesteren tilladelse til at gå ind og udføre opgaver i din bolig.

Du kommer ind på Min Side via linket øverst til højre på kollegiekontoret.dk eller via linket: minside.kollegiekontoret.dk

Du logger ind med din e-mailadresse, hvorefter du modtager en engangskode pr. mail.

Der kan desværre ikke lånes møbler på kollegiet, men vi har en byttebørs, hvor man kan tage og stille sine møbler. 

Mistet nøgler?

Skulle du miste din nøgle til dit værelse, kan du kontakte din varmemester inden for normal arbejdstid; så kan han låse dig ind.

Uden for normal arbejdstid kan du kontakte låsesmeden (Bonne Låse & Sikring på 70 70 21 90). Du skal selv betale udgifterne hertil (ca. 1300 kr.)

Hvis du mister dine nøgler, skal du desuden selv betale for udgifterne til nye nøgler (250 kr. pr stk.) Så pas på dem og opbevar evt. en ekstranøgle hos din nabo.

Skriv hurtigst muligt til varmemesteren på mdn@kkia.dk eller 51 60 51 88, som vil fjerne adgangen på nøglerne til dit værelse. Hvis de senere hen findes, kan de få adgang igen uden beregning.

 

Lukket ude?

Hvis du glemmer din nøgle på værelset når du f.eks. går ned for at hente vasketøjet, så kan du ikke komme op igen.

I det scenario har du to muligheder (uden for varmemesterens arbejdstid).

  1. Du kan ringe til en på din etage, enten på mobil eller dørtelefonen som så kan låse dig ind.
  2. Du må ringe til Bonne Låse & Sikring ( 70 70 21 90), som så må komme ud og låse dig ind.

Når du får gæster, så skal de ringe dig op på dørtelefonen ved hovedindgangen. Så bipper du dem ind og så har de 3 min, til at tage en af de to elevatorer op til din etage.

Hvis de ikke når det, så må du enten køre ned og hente dem, eller de må ud at ringe dig op igen.

Det er ikke muligt at køre fra etage til etage.

Hvert lejemål har et opbevaringsplads/skab i boligen. 

Elektroniske enheder indeholder tit lithiumion-batterier, som kan udgøre en risiko for eksplosion og brand, især hvis de har været udsat for slag, stød eller overopladning. 

Læs om korrekt opladning af elektroniske enheder.

Herunder er et billede af en lejlighed på et kollegium, hvor et cykelbatteri er blevet overophedet under opladning

alt

 

Du skal benytte vores opsigelsesblanket, hvis du vil opsige din bolig.

Du kan finde opsigelsesblanketten under menupunktet blanketter.

Bemærk: Du skal fraflytte din bolig senest 7 arbejdsdage før den ønskede genudlejningsdag, også selvom det ikke lykkes os at genudleje den til denne dag. Boligen skal være rengjort og ryddet og dine nøgler skal være afleveret til varmemesteren senest kl. 9.00 på fraflytningsdagen. Fra du har sagt op, til du flytter, har du stadig pligt til at gøre rent på fællesarealerne.

Varmemesteren foretager et fraflytningssyn på den dag, du senest skal fraflytte. Hvis du ønsker at flytte synsdaten til en tidligere dato, kan du prøve at aftale en anden tid med varmemesteren - dog senest 3 dage før fraflytningsdagen.

vejledningen til vedligeholdelsesreglementet kan du på side 9-12 læse om, hvad du skal gøre rent ved fraflytning. 

Du har pligt til at hjælpe med at gøre rent på fællesarealerne.

Godsbanekollegiet har et rengøringsrum pr. etage, hvor følgende står til fri afbenyttelse: Støvsuger inkl. poser, skaft til gulvmopper, spande og et vinduespudsersæt samt diverse rengøringsmidler.

Kan bruges til rengøring af eget værelse og fællesfaciliteter (husk at stille det tilbage umiddelbart efter brug).

Alle værelser samt fælleskøkkenerne har en røgalarm, som er tilsluttet fast strøm, og har backup-batteri. Røgalarmen varsler kun i den enkelte bolig/rum.

Du bør tjekke om alarmen virker ca. hver 3. måned. Dette gøres ved at trykke på knappen, og konstatere at den alarmerer (høje biplyde).

Hvis røgalarmen aktiveres ved en fejl, fx pga. damp fra et varmt bad, så åbn vinduet og vift luft lige under røgalarmen.

Hvis røgalarmen giver enkelte sekvensvise bip, skal backupbatteriet skiftes – giv varmemesteren besked.

 

Boligen

Der er ventilation i din bolig både i entréen og på badeværelset.

Der blæses også varme ind på 20o C.

Derudover er der en radiator i værelset, som du selv kan regulere. Grundtemperaturen bliver automatisk reguleret i forhold til udetemperaturen, så når der er varmt i sommerhalvåret, sænkes temperaturen af energihensyn.

I badeværelset er der en håndklædetørrer, hvor temperaturen kan reguleres nederst til venstre.

 

Fælleskøkkenet

Fælleskøkkenet er tilsluttet et centralstyret ventilationsanlæg, som er sammenkoblet med emhætterne.

Der blæses varme ind på 21o C.

Ventilationsanlægget er forsynet med CO2-måling, så når der er mange mennesker i fællesrummet øges ventilationen.

Fælleskøkkenet har også 1-2 radiatorer. På væggen til venstre for døren hænger et betjeningspanel, hvor ventilation og radiator samlet kan reguleres ± 2o C.

Ved indflytningen fik du udleveret en vaskebrik. Brikken registrerer hver gang, du sætter en vask over eller tørretumber, og udgifterne hertil vil blive lagt oven i din huslejebetaling.

P.t. (2022-niveau) koster det 11 kr. pr vask inkl. sæbe og 3 kr. pr 10 min tørring.

HÅNDTERING AF VASKETØJ:

BH'er med metalstivere kan falde ud under vask og sætte sig i tromlen, og kan dermed ødelægge ikke kun dit eget, men også andres vasketøj. BH'er med metalstivere skal derfor altid anbringes i en vaskepose, inden de lægges i maskinen.

Se altid efter om der ligger fremmedlegemer i dit tøj, inden du lægger det i maskinen. (Drej evt. trommen en omgang, inden du tænder maskinen) Lommer skal tømmes for genstande.

Følger du ikke ovennævnte anvisninger på håndtering af vasketøj, kan dette medføre beskadigelse af maskinen. Den/de ansvarlige skal selv betale reperationsudgifterne.

Du må gerne have din egen virksomhed i din bolig, men det må ikke være til nogen som helst gene for de øvrige beboere. Virksomheden må ikke være forbundet med skiltning, varelager eller personlig henvendelse på din adresse.

Lamelvinduerne ved siden af trapperummene åbner automatisk for at ventilere røg væk i tilfælde af brand eller lignende.

Vinduerne kan imidlertid også benyttes af komforthensyn, hvis det bliver varmt på gangarealerne.

I bunden af hvert trapperum sidder der en betjeningskontakt med en pil op ↑ og en pil ned ↓.

Hver af kontakterne kan betjene alle tilstødende vinduer mod de enkelte trapperum samtidigt. OBS: Alle etager samtidigt.

Vinduerne åbnes ved at ↑ holdes inde, og stopper med at åbne, når fingeren slippes knappen, således det er muligt at regulere, hvor åbne vinduerne ønskes.

Vinduerne lukker helt i ved ét tryk på ↓.

OBS: Vinduerne lukker ikke automatisk, når det regner.